بلبرینگ ها در شکل های مختلفی تولید می شوند و تمام آنها در دسته بزرگتری به نام یاتاقان جای می گیرند. بلبرینگ ها دارای ساختار مشخصی هستند و از ساچمه های کروی برای تعلیق بار استفاده می کنند. این ساچمه ها در ساختار داخلی بلبرینگ همواره در حال غلطش هستند و بدین ترتیب با کاهش میزان سایش بین قطعات سبب کاهش میزان اصطکاک و حرارت می شوند. بلبرینگ ها برای اتصال در زاویه های مختلف و بر روی شافت هایی با شرایط کاری مختلف طراحی می شوند و از این رو دارای طراحی های مختلفی نیز هستند. در کل چهار دسته برای بلبرینگ ها تعریف می شود که دو دسته اصلی آنها شامل بلبرینگ کف گرد و بلبرینگ شیار عمیق هستند.
اصلب ترین و قدیمی ترین طراحی بلبرینگ در دنیا بلبرینگ شیار عمیق است. این دسته از بلبرینگ ها از ساچمه های که در داخل کنس های شیار دار قرار دارند تشکیل می شوند. بلبرینگ شیار عمیق ساختاری تمام فولادی داشته و تنها برای تعلیق بارهای شعاعی و اغلب بر روی شافت های افقی بسته می شود. بلبرینگ شیار عمیق در بسیاری ماشین آلات صنعتی از گیربکس ها تا الکتروموتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.
گیربکس های دور متغیر و شافت مستقیم